يهتم بمتابعة أخبار الكلية و التناقش بين الطلاب حول الموضوعات التي تهم طلاب الطب بوجه عام وطلاب طب الفيوم بصورة خاصة


    فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    شاطر

    kenzy
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 21/07/2008
    رقم العضوية : 2
    عدد المشاركات : 3152
    العمر : 26
    نقاط : 6429
    إحترام القوانين :

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف kenzy في الثلاثاء 15 ديسمبر - 17:15:45



    فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب



    أكدت دراسة حديثة أجرتها الدكتورة وفاء السيد رشيد الأستاذ المساعد بقسم
    الكيمياء الحيوية الطبية بالمرك
    ز القومى للبحوث، أن أصحاب فصيلة الدم "O"
    أقل الأشخاص تعرضا لمخاطر الإصابة بأمراض القلب، خاصة الذبحات الصدرية
    وتصلب الشرايين، بينما ازدادت احتمالية الإصابة عند أصحاب فصيلة الدم "A"
    و"B".



    أوضحت الدراسة التى أجريت على مجموعة من العاملين فى إدارة إحدى مصانع
    مدينة العاشر من رمضان تتراوح أعمارهم من 35 – 50 سنة أن هناك علاقة بين
    التوتر الذى يتعرض له الشخص والإصابة بأمراض القلب وأن التوتر الذى ينتج
    من المجهود البدنى والذهنى وضغط المسئولية داخل العمل لا يعقبه توتر خارج
    العمل والذى غالبا ينتج عن ظروف شخصية واقتصادية.



    وأوصت الباحثة من خلال نتائج الدراسة بضرورة أن يتضمن البرنامج العلاجى
    استراتيجية إدارية تساعد مريض القلب على معرفة طرق الحد من درجة التوتر
    والإجهاد التى يتعرض لها.

    يالا اللي فصيلته o يفرح بقى











    Dr_Somaia
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 17/09/2008
    رقم العضوية : 74
    عدد المشاركات : 758
    العمر : 26
    نقاط : 3750
    إحترام القوانين :

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف Dr_Somaia في الأربعاء 16 ديسمبر - 11:25:23

    واللي فصيلة دمه A يولع ف نفسه
    لأنهم عرضه للأصابة ب STOMACH CANCER



    زائر
    زائر

    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف زائر في الخميس 17 ديسمبر - 13:22:27

    ومافيش اخبار عن
    AB

    Dr.Ahmed
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 09/09/2008
    رقم العضوية : 56
    عدد المشاركات : 3034
    العمر : 26
    نقاط : 6385
    إحترام القوانين :

    كلمة : فالله خير حافظا .. وهو أرحم الراحمين

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف Dr.Ahmed في الخميس 17 ديسمبر - 19:18:30


    موضوع جميل

    شكرا يا دكتورة

    onlyme2014
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 05/09/2008
    رقم العضوية : 47
    عدد المشاركات : 476
    العمر : 26
    نقاط : 3164
    إحترام القوانين :

    كلمة : ممكن؟

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف onlyme2014 في الجمعة 18 ديسمبر - 13:00:29

    هاهى هاهى



    انا فصيلت دمى
    o
    وكمان
    rh+
    ما فيش حاجة عن الار اتش كمان بالمرة


    Dr.Ahmed
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 09/09/2008
    رقم العضوية : 56
    عدد المشاركات : 3034
    العمر : 26
    نقاط : 6385
    إحترام القوانين :

    كلمة : فالله خير حافظا .. وهو أرحم الراحمين

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف Dr.Ahmed في الجمعة 18 ديسمبر - 13:24:28

    انا فصيلت دمى
    o
    وكمان
    rh+
    ما فيش حاجة عن الار اتش كمان بالمرة

    أنا جاتلي معلومات أن أي حد بالمواصفات دي حيجيله مغص معوي معدي الأسبوع اللي جاي



    life tune
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 22/07/2008
    رقم العضوية : 3
    عدد المشاركات : 1937
    العمر : 25
    نقاط : 4888
    إحترام القوانين :

    كلمة :






    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف life tune في السبت 19 ديسمبر - 17:31:21


    يالا اللي فصيلته o يفرح بقى


    افرحي افرحي



    واللي فصيلة دمه A
    يولع ف نفسه
    لأنهم عرضه للأصابة ب STOMACH CANCER


    آدي آخرة اللي يذاكر tumors

    kenzy
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 21/07/2008
    رقم العضوية : 2
    عدد المشاركات : 3152
    العمر : 26
    نقاط : 6429
    إحترام القوانين :

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف kenzy في الأحد 20 ديسمبر - 19:14:42

    Dr_Somaia كتب:
    واللي فصيلة دمه A يولع ف نفسه
    لأنهم عرضه للأصابة ب STOMACH CANCER






    لا يعمل زي ما هاعمل بالظبط
    هاولع في اللي تهور وقال كده


    LARA كتب:ومافيش اخبار عن
    AB

    لسه مافيش للاسف المواصلات صعبه اوي
    اما يجي هاطمنك

    وهابعتلك على حمامه على طووووووووووووول
    بينا حمام بقى





    Dr.Ahmed كتب:

    موضوع جميل

    شكرا يا دكتورة




    العفو يا د.احمد
    اي خدمه


    onlyme2014 كتب:
    هاهى هاهى



    انا فصيلت دمى
    o
    وكمان
    rh+
    ما فيش حاجة عن الار اتش كمان بالمرة





    كده الحمد لله اوي وكتر خير الدنيا على كده




    life tune كتب:

    يالا اللي فصيلته o يفرح بقى


    افرحي افرحي

    انا مش o اصلا

    بس ونعم الصداقه
    هزلت يا لايف




    بجد ميرسي ليكم يا سميه ويا لااااااااااااااراااااااااااااا
    ود.احمد ود.اونلي ولايف
    منـوريــــــــــــــن يا جماعه










    Dr_Somaia
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 17/09/2008
    رقم العضوية : 74
    عدد المشاركات : 758
    العمر : 26
    نقاط : 3750
    إحترام القوانين :

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف Dr_Somaia في الإثنين 21 ديسمبر - 1:02:03

    [quoteلا يعمل زي ما هاعمل بالظبط
    هاولع في اللي تهور وقال كده
    ][/quote]

    على ايه ........الطيب أحسن
    ما انا كمان فصيلة دمي A
    على رأي المثل
    لا تعايرني ولا اعايرك......


    life tune
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 22/07/2008
    رقم العضوية : 3
    عدد المشاركات : 1937
    العمر : 25
    نقاط : 4888
    إحترام القوانين :

    كلمة :






    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف life tune في الإثنين 21 ديسمبر - 7:14:31


    انا مش o اصلا

    بس ونعم الصداقه
    هزلت يا لايف


    معلش معلش
    الزهايمر شايف شغله تمام

    dr-@beer
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 16/10/2008
    رقم العضوية : 99
    عدد المشاركات : 1182
    العمر : 26
    نقاط : 4272
    إحترام القوانين :

    كلمة : إذا ناداك الحب فاعرض عنه و لا تلبي النداء.. وتذكر دائما انك عظيم و العظيم يترك الحب للجبناء..

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف dr-@beer في الإثنين 21 ديسمبر - 10:38:37

    موضوع جميل شكرا يا كنزي
    o هو اللي فصيلة دمه
    دايما محظوظ كده ف كل حاجة

    eslam ahmed
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 06/09/2008
    رقم العضوية : 48
    عدد المشاركات : 1585
    العمر : 26
    نقاط : 4268
    إحترام القوانين :

    كلمة : look around your soul

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف eslam ahmed في الإثنين 21 ديسمبر - 15:39:25

    يعنى الكلام ده مجرد مشاهدات بدون تفسير و لا فى تفسير علمى

    عموما شكرا على الموضوع لأنى (O+)






    لا داعى للخوف من صوت الرصاص .. فالرصاصة التى تقتلك
    لن
    تسمع صوتها



    kenzy
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 21/07/2008
    رقم العضوية : 2
    عدد المشاركات : 3152
    العمر : 26
    نقاط : 6429
    إحترام القوانين :

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف kenzy في الثلاثاء 22 ديسمبر - 21:20:30

    dr-@beer كتب:موضوع جميل شكرا يا كنزي
    o هو اللي فصيلة دمه
    دايما محظوظ كده ف كل حاجة


    ههههههههههههههههههههههه
    اي خدمه اهم حاجه النفسويات تترفع في الايام الـ........ دي

    منوره يا سكر
    eslam ahmed كتب:يعنى الكلام ده مجرد مشاهدات بدون تفسير و لا فى تفسير علمى

    عموما شكرا على الموضوع لأنى (O+)


    اه هو غالبا كده بس على فكره في مقالات قديمه في مواقع كتير زي طبيب دوت كوم بتتكلم عن فصائل الدم وايه الاغذيه
    الملائمه لكل واحده لان بتبقى في خصائص زي قوة الجهاز الهضمى والدوري متربطه بالجينات بتاعه الفصيله نفسها
    يعني الخبر ده مبني على المقالات دي
    دي الفكره اللي واصلالي















    د\هايا
    new
    new

    انثى

    تاريخ التسجيل : 18/12/2009
    عدد المشاركات : 18
    العمر : 24
    نقاط : 2575
    إحترام القوانين :

    كلمة : الدنيا مسأله حسابيه ( فخذ من اليوم عبره ومن الامس خبره واطرح منهم الهم والشقاء واجمع عليهم الحب والوفاء واترك الباقى لرب السماء )[



    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف د\هايا في الجمعة 25 ديسمبر - 9:06:34

    الف شكر يادكتورة على الموضوع


    فعلا انا كمان
    +o

    kenzy
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 21/07/2008
    رقم العضوية : 2
    عدد المشاركات : 3152
    العمر : 26
    نقاط : 6429
    إحترام القوانين :

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف kenzy في الجمعة 25 ديسمبر - 14:46:58

    د\هايا كتب:الف شكر يادكتورة على الموضوع


    فعلا انا كمان
    +o

    العفوووووو ...اي خدمه
    منوره التوبيك يا هايا










    toy rawda
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 23/09/2009
    عدد المشاركات : 132
    العمر : 24
    نقاط : 2842
    إحترام القوانين :

    كلمة : فَدَعَا رَبَّهُ أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانتَصِرْ

    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف toy rawda في الأحد 27 ديسمبر - 3:40:26

    ...........................


    عدل سابقا من قبل toy rawda في الأحد 12 ديسمبر - 3:24:38 عدل 1 مرات

    roooby
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 04/03/2010
    رقم العضوية : 349
    عدد المشاركات : 95
    العمر : 27
    نقاط : 2564
    إحترام القوانين :

    كلمة : يستطيع العضو كتابة ما يشاء هنا

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف roooby في الأحد 30 مايو - 3:49:49

    مش عارفه صفات فصيله الدم o ديه تنطبق عليا ولا لاء انا مش عاطفيه ومش عارفه بغير ولا مغروره بس انا مش كده علي العموم حلو ان احنا بعيد عن امراض كتير

    kenzy
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 21/07/2008
    رقم العضوية : 2
    عدد المشاركات : 3152
    العمر : 26
    نقاط : 6429
    إحترام القوانين :

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف kenzy في الأحد 30 مايو - 12:19:12

    ههههههههههههه انتي مش عارفه ياروبي
    امال مين اللي يعرف D:
    عموما ياستي‎ ‎‏ الموضوع ده قبل ما الواحد يذاكر باثو
    دلوقتي
    بقوا اكتر اصابه بال duodenal ulcer ‎:p ‎ ‎










    roooby
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 04/03/2010
    رقم العضوية : 349
    عدد المشاركات : 95
    العمر : 27
    نقاط : 2564
    إحترام القوانين :

    كلمة : يستطيع العضو كتابة ما يشاء هنا

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: فصيلة الدم "o" أقل تعرضا للإصابة بأمراض القلب

    مُساهمة من طرف roooby في الأحد 30 مايو - 12:32:08

    لاء انا عارفه اني مش عاطفيه بس مش عارفه الغرور والغيره ديه اكيد اللي يعرفني هو اللي يقدر يقول راي في الموضوع ده مش انا وربنا يطمنك عشان الواحد اتهري قهوه وشاي والحاجات ديه وربنا يستر

      الوقت/التاريخ الآن هو الأحد 4 ديسمبر - 17:26:43