يهتم بمتابعة أخبار الكلية و التناقش بين الطلاب حول الموضوعات التي تهم طلاب الطب بوجه عام وطلاب طب الفيوم بصورة خاصة


    نيكروفيليا (للكبار فقط)

    شاطر

    sherif007
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 22/03/2009
    رقم العضوية : 206
    عدد المشاركات : 329
    العمر : 26
    نقاط : 3256
    إحترام القوانين :

    كلمة : قـد يـرى الناس الجرح الـذي في رأسـك ولكـنهم لا يشعـرون بالألـم الـذي تعانـيه



    المهنه :

    بلدي :



    مميز نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف sherif007 في الإثنين 17 أغسطس - 13:25:47

    تحذير هام: هذه القصة غير ملائمة لمن دون ال18 سنة و لأصحاب القلوب الضعيفة

    نيكروفيليا


    استيقظ مبكرا فى الصباح كعادته فى الأيام التى لم يكن لديه عمل فى ليلة بارحه. ارتدى جلبابه الأبيض الأنيق وتشلح عبائته السوداء و انطلق فى طريقه الى المقابر كعادته كل يوم مارا بطريقه بأولاد منطقته . فكان اذا خرج من باب بيته يلقى عم حسن فى المتجر الذى أمامه فينصرف مسرعا دون أن ينطق ببنة شفاة ؛ فهذا الرجل يحمل الكثير من الذكريات العفنة التى لا يريد أن يرى أى منها حين ينظر الى عينيه . ثم يمر فى طريقه أيضا بفريد صديق طفولته و الذى أصبح طبيبا مشهورا تفتخر به الحارة كلها فهو رمز العلم كما أنه يتمتع بحب أهل الحارة كله و هو ما يفتقده بالكامل . مر بفريد دون أن يلقى له بالا ، ولكن فريد أبى أن يدعه يمضى دون أن يقضى لحظات من الأسى و الحسرة على حاله فنادى عليه و سلم عليه مبتسما كعادة فريد هذا الشخص الطيب الودود الذى لم و لن ينسى أبناء حارته الطيبين فما بالك اذا كان هو من بينهم . انطلق بعد أن رد السلام على فريد الى مبتغاه الى المقابر . جلس فى الطريق المؤدى اليها يتلذذ بعويل و صراخ النساء من حوله . لا يبدو عليه أى مظهر من مظاهر الحزن أو الأسى أو التعاطف مع هؤلاء النسوة الباكون . فلقد اعتاد ذلك كل يوم فلماذا اذا يتأثر أنه مجتمعه الذى يحبه أنهم زبائن المستقبل كما يظن .

    ظل فى مكانه جالسا ينتظر مبتغاه متمنيا أن لا يكون اليوم كالبارحة ؛ فيوم أمس لم يكن الحال على ما يرام فلم يكن هناك أى زبون . و ها هى تنفرج أساريره حين يسمع أصواتا لرجال توحد الله و تذكره بصوت عال و نساء تصرخ ؛ اذا ربما يكون هناك زبون . انطلق من مكانه يجرى مسرعا تجاه الصوت لا يشعر بأى شئ من حوله و ليس عابئا بمنظره الغريب و هو يهرول تجاه الصوت كأنه وجد فريسته التى أخذ يبحث عنها طيلة هذا الأسبوع العقيم . قطع المسافة مسرعا غير عابئا بتحذيرات صديقه فريد المتكررة له أنه سيموت اذا استمر على عدم الاهتمام بصحته فقلبه الذى أجرى له عمليتين جراحيتين من قبل لا يسعفه لحياة كهذه التى يعيشها . حين وصل الى الجنازة دعا ربه أن يكون بها مبتغاه . انطلق بين الصفوف حتى يصل الى الصف الأول و استمر ينطلق الى أن وصل الى خشبة الميت . أخذ يرفع الخشبة على عنقه بدلا من رجل كبير كان قد أرهقه الحمل طيلة الطريق . فشكره الرجل على ذلك ولكنه قال له بابتسامة لا تلائم هذا الجو الحزين مطلقا : بل الشكر لك .

    وصل الميت الى نهاية المطاف ؛ لقد وصل الى مدفنه . أخذ أهله يخرجونه من الخشبة فابتعد هو قليلا ليقف جوار الرجل الذى كان قد حمل عنه من قبل و أخذ يردد : أن المرحوم كان رجلا مخلصا رحمه الله . اندهش الرجل ثانية من كلامه و قال له : رجل مخلص . الخشبة بها سيدة و ليس رجل .

    ما أن فرغ الرجل من قول هذا الا و قد ارتسمت البسمة من جديد على وجهه .؛ اذا هناك زبون اليوم .

    فعاد ليسأل الرجل : و كم سن المرحومة ؟

    رد الرجل باستغراب : من أنت أنا لم ألقاك من قبل ؟ و على أى حال أنها أخت زوجتى ماتت فى حادثة و عمرها 25 سنة .

    ما أن فرغ الرجل من ذلك الا و قد تحولت البسمة على وجهه من رسمة الى نقش مزخرش . و انطلق خارج المدفن غير مجيبا على سؤال الرجل و دون أن ينطق ببنة شفاة مجددا .

    انطلق فى طريقه عائدا الى منزله مارا بعم حسن مرة أخرى و الذى لا يدعه يمر دون محاولة ايذائه بأن يريه نفسه . لم يكن حسن مقذذ المنظر بل كان بهى الطلعة و لكنها الذكريات التى يحملها حسن هى التى تحول دون ذلك . و فى هذه المرة صعد الى منزله و أخذ يحضر أدوات عمله فلقد أخذ يحضر الحبل و الكشاف و الشاكوش و سكينة صغيرة فالأمر قد لا يسلم . لبث فى منزله الى أن دقت التاسعة مساء . حان الوقت ليلتقط سلالم منزله المتهالكة ليصل الى الحارة من جديد و لكنه لن يتجنب رؤية عم حسن من جديد بل أنه يحرص على رؤيته و التحديق فى عينيه و فى كل من يقابله من أهل الحارة فهو لا يمانع أن ينظر الى أى منهم او أن يتحدث معهم الا صديقه فريد فهو يتجنبه تماما كما يتجنب عم حسن فى صباحه –سبحان مغير الأحوال-.

    وصل الى المدفن حيث دفنت المرحومة صباحا . قفز الى الداخل عبر استخدام الحبل الذى كان يسميه مفتاح الهنا . اتجه الى المكان الذى رآهم يدفنوها فيه صباحا . استطاع كسر القفل كعادته فكم هو بارع فى ذلك ؛ أنها خبرة السنين. نزل الى الأسفل أشعل كشافه الضوئى ليجد مبتغاه . لقد كانت مستلقاة على الأرض فى كفنها الأبيض . أخذ ينزع ثوب عفتها الذى حافظت عليه طول حياتها . و لم يكن باستطاعتها الحفاظ عليه الآن . و أخذ يفعل فعلته الوحشية بها فهو لا يجد اللذة الا فى معاشرة مثيلاتها . و لقد كان فى قمة النشوة فهو من أسعد أيام حياته ؛ أنها ما زالت فى ريعان الشباب لقد سأم كبيرات السن اللواتى يمتلأ المكان بعظامهن من حوله . فلقد سأم معاشرة اللواتى فارقن الحياة بعد أن عفى الزمان عنهن.

    أخذ قرابة الساعة يفعل فعلته ثم أنهى ذلك و جلس ليستلقى بجوارها . أخذ يتحدث اليها بصوت جياش :

    أرجو أن تكونى الآن فى قمة سعادتك كما هو حالى الآن . فأنا لا أقصد ايذائك بل أريدك أن تكونى حبيبتى على الأقل هذه اللية . أننى أتيت الى هنا لتعلمى مقدار حبى لكى . فما أفعله لا يجرؤ أى أحد على القيام به حتى ولا عم حسن هذا الرجل الكهل القذر ، هذا الخائن . و لكن ما ذنبه أنه ذنبها هى التى سلمته جسمها وشرفى . لقد قتلتها و هى الآن ترقد بالمدفن الذى أمامك . أما هو فقد هرب منى فى وقتها و أبلغ عنى الشرطة . و اذا كنت قد قضيت عقوبتى خمسة عشر سنة متألما فلقد زال كل هذا الألم حين خرجت لأجده مازال على قيد الحياة . اذا القدر يريدنى أن أعود لأنتقم و لكن ليس الآن فأنا لست على استعداد للعودة الى السجن الآن أو ربما فقد حياتى .

    و لكن بعد هذه الليلة الممتعة السارة يا صغيرتى فلن أدعه يقضى يوما آخر على أرضنا هذه أو فى حارتنا بالتأكيد. فعقوبة السجن لمدة ثلاث سنوات التى لقاها لارتكاب الزنا ليست لتشفى غليلى أو لترد كرامتى أمام أهل حارتى .الذين يرمقوننى بنظراتهم كلما مررت من أمامهم . فأنى أرى نظرات غريبة فى عيونهم لا أعلم اذا كانت نوعا من الشماتة أم التفهم لموقفى !! على أي حال فان هذا يغضبنى بل ويزيد من اصرارى على الفتك بك يا حسن .

    قام من جديد من جنبها ثم قال : آسف يا عزيزتى على اطلاعك على همومى و أتمنى أن لا يؤثر ذلك على ليلتنا السعيدة هذه . فهيا بنا نستكمل ما بدأناه . و أخذ يرتكب جريمته الوحشية بها من جديد وكل أمانيه أن تكون كلمة بها معها ؛ فهو يود أن تكون واعية لما يفعله و تستجيب معه .

    انهى فعلته الوحشية بها و انطلق كما دخل و لكنه كان حريصا على سترها فى اخرتها رغم كل ما ارتكبه فأعاد كل شئ الى مكانه . فلقد لفحها بردائها الأبيض بعد أن القى قبلة غريبة حانية على جبينها ليست من نوع القبلات الوحشية التى كان يفعلها بل هى من نوع آخر شئ كهذا الذى يشعر به الأب تجاه ابنته . لماذا لا ؟ فلو كان قد أنجب ممن قتلها ربما كان له ابنة فى عمر هذه الفتاة .كما أغلق القفل من جديد و سار فى طريقه الى الحارة .

    ما أن وصل الى الحارة الا وكان فريد فى وجهه فتحاشاه من جديد ؛ربما لأنه يرى فيه صوت الضمير الذى مات بداخله و الذى كان يمنعه عن ارتكاب هذا الفعل الوحشى فى أول عهده به و هو نفسه الصوت الذى وبخه بعد ارتكابه لأول جريمة . و لكن هذا الصوت لم يعد تردده من ضمن الترددات التى يستطيع عصبه السمعى التقاطها ؛ فلقد صار هذا العصب حساسا لصوت العنف و النيكروفيليا فقط . بعد أن تحاشى فريد و أخذ يرى نظرات أهل الحارة له من حوله صعد الى منزله ثم نزل من جديد . نزل هذه المرة على غير عادته متجها الى دكان العم حسن . انتفض حسن حين رآه و قام من مجلسه و القى طرف الشيشة الذى فى فمه . أخرج سكينا من جلبابه و انطلق باتجاه حسن . أخذ حسن يقاومه ويصرخ بأعلى صوته . أسرع أهل الحارة الى مصدر الصوت لقد كان عم حسن يستغيث و لكن كان قد سبق السيف العذل ؛ لقد قتل حسن . قتله قتله اذا فعل كل ما يريده فى حياته . لم يعد يريد شئ من الحياة بعد ذلك . أمسك به أهل حارته و أبلغت الشرطة وتم القبض عليه وسط أهل الحارة الذين حرصوا على تسليمه الى الشرطة و وسط بعضهم الآخر الذى حاول تهريبه فهم يروا أنه قد انتقم لشرفه و كان عليه فعل ذلك منذ أن خرج من محبسه . حينها وجد تفسيرا لنظرات هؤلاء الذين طالما احتار فى تفسير نظراتهم الغريبة له . أما الطائفة الأولى فهم من رأوا أن خيانتها له مع عم حسن خطأه و أنه ليس رجلا. أما الآخرون فيرون أنه ليس رجلا لأنه لم يقتل من خان شرفه.

    قبض عليه و أحيل الى المحاكمة وحكم عليه بالاعدام شنقا ليركب حافلة السجن من جديد التى أحالته من قبل ذلك ذلك الى السجن خمسة عشر عاما و ها هى تقله الآن الى نهاية المطاف . و بينما تسير الحافلة و هو ينظر من شباكها الحديدى الصغير ليلتقط نظراته الأخيرة لعالمنا هذا اذ بالحافلة تمر بجوار المقابر . أنها المقابر حيث كان يجد لذته الوحشية ها هو يمر بجوارها الآن و كأن القدر أراد أن يصطحب ثأر هؤلاء اللواتى ذبحن بعد الممات منه . و عند مروره هذه المرة سمع صراخا أيضا ها هى أنها جنازة جديدة ربما زبون جديد ولكنه لم يعبء هذه المرة اذا كان زبون أم لا ؛ فما فائدة أن تكون الجنازة لأنثى فهو غير قادر على ارتكاب جريمته من الآن . ولقد اختار هو هذا بنفسه حين قتل عم حسن . فاختار اعتزال النيكروفيليا بعد أن اقام مباراة اعتزال لائقة مع الفتاة . و ها هو ينطلق الآن الى حيث لا رجعة الى حيث النهاية الى حيث الجزاء الى حيث العقاب الى حيث نار العنف نار القتل نار النيكروفيليا .

    بقلم

    شريف عبدالعزيز

    BASMALA
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 19/11/2008
    عدد المشاركات : 161
    العمر : 25
    نقاط : 3061
    إحترام القوانين :

    كلمة : يستطيع العضو كتابة ما يشاء هنا

    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف BASMALA في الإثنين 17 أغسطس - 18:25:33

    انا مش هدي اي تعليق عشان يمكن انا مش كفء اني احلل او ادي تعليقات على كتابات وقصص راوي عظيم زي سعادتك بس اسمحلي بسؤال صغير هو ايه الهدف او المغزى او العبرة من القصة الفظيعة الي سيادتك كاتبها

    Mohamed Hosny
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 18/08/2008
    رقم العضوية : 19
    عدد المشاركات : 2970
    العمر : 26
    نقاط : 5800
    إحترام القوانين :

    كلمة : انا مش عايز اكتب اي حاجه هنا

    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف Mohamed Hosny في الإثنين 17 أغسطس - 20:06:54

    ايه يا جماعه الموضوع مش مستاهل دا كله
    انا راي ان شريف عرض قصه ممكن تكون حصلت او بتحصل الله اعلم
    ولو في حد زعلان من حاجه نتناقش احسن



    "اللهم انت ربي لا اله الا انت خلقتني وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما
    استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت وابوء لك بنعمتك على وابوء لك بذنبي فاغفر
    لى فانه لا يغفر الذنوب الا انت "



    sherif007
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 22/03/2009
    رقم العضوية : 206
    عدد المشاركات : 329
    العمر : 26
    نقاط : 3256
    إحترام القوانين :

    كلمة : قـد يـرى الناس الجرح الـذي في رأسـك ولكـنهم لا يشعـرون بالألـم الـذي تعانـيه



    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف sherif007 في الإثنين 17 أغسطس - 20:32:17

    SH.ELMASRY كتب:انا مش هدي اي تعليق عشان يمكن انا مش كفء اني احلل او ادي تعليقات على كتابات وقصص راوي عظيم زي سعادتك بس اسمحلي بسؤال صغير هو ايه الهدف او المغزى او العبرة من القصة الفظيعة الي سيادتك كاتبها
    الهدف يا دكتورة من طرح الموضوع هو طرح ظاهرة غريبة للنقاش نحاول نجد تفسير ليها و
    و لعلم حضرتك نيكروفيليا دا لفظ علمى ليس من تأليفى و عليك الرجوع لكتب الطب التى تدرس فى جامعتنا لمعرفة ذلك فهى ليست مشكلتى أن حضرتك لم تسمعى بها من قبل
    آخر حاجة كنت أـمنى أرى رأى حضرتك فى القصة لا محاولة لردم هدف القصة من أوله
    وتحياتى وشكرا لرد حضرتك

    sherif007
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 22/03/2009
    رقم العضوية : 206
    عدد المشاركات : 329
    العمر : 26
    نقاط : 3256
    إحترام القوانين :

    كلمة : قـد يـرى الناس الجرح الـذي في رأسـك ولكـنهم لا يشعـرون بالألـم الـذي تعانـيه



    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف sherif007 في الإثنين 17 أغسطس - 20:33:44

    Mohamed Hosny كتب:
    ايه يا جماعه الموضوع مش مستاهل دا كله
    انا راي ان شريف عرض قصه ممكن تكون حصلت او بتحصل الله اعلم
    ولو في حد زعلان من حاجه نتناقش احسن

    تمام يا حستى وهى حصلت فعلا
    شكرا على ردك

    mostafa_hawash
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 19/10/2008
    رقم العضوية : 105
    عدد المشاركات : 979
    العمر : 26
    نقاط : 3749
    إحترام القوانين :

    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف mostafa_hawash في الإثنين 17 أغسطس - 23:05:38

    بداية ...انا مش همدح في شريف لانه صديقي واقول ان القصة حلوة
    هي القصة فعلا حلوة وجميلة من غير مجاملة
    الا ان ممكن رتابة الاحداث هي اللي خلت دكتورة مصري تقول اللي قالته
    لكن انا كقارئ استفدت معلومة جديدة مكنتش اعرفها وهي نيكروفيليا
    واللي الكاتب كان بينبه عليها
    واعتقد ان ممكن القصة متكنش تهدف الى شيء معين بذاته او الى توصيل رسالة معينة ...

    لكن ممكن برده تسليط الضوء على ظاهرة او حدث وده اللي شريف عمله لما سلط الضوء على نيكروفيليا
    ومعلش على الاطالة
    ومنتظرين الجديد يا شريف

    Dr.Ahmed
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 09/09/2008
    رقم العضوية : 56
    عدد المشاركات : 3034
    العمر : 26
    نقاط : 6389
    إحترام القوانين :

    كلمة : فالله خير حافظا .. وهو أرحم الراحمين

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف Dr.Ahmed في الثلاثاء 18 أغسطس - 7:10:50

    ياريت يا جماعة يكون في نقاش مفيد مش تريقة وخلاص .. الاختلاف في وجهات النظر ده شيء طبيعي واحنا بنتناقش كلنا وبنستفيد ..
    وبعدين التريقة مع واحد معرفهوش بتبقى مش مقبولة .. مش شطارة يعني ... طبعاً الكلام موجه لكل الناس مش للدكتورة مصري بس ..
    إنما لو التريقة على حواش ماشي الحال لأنه صحبي وحبيبي 83 83
    شكراً يا شريف على الموضوع .. أنا شخصياً استفدت منه وعرفت معلومات اول مرة اعرفها ..
    القصة بتناقش النيكروفيليا من الناحية الاجتماعية .. وازاي المريض ده بيتعامل مع الناس وحياته ازاي .. والقصة حلوة طبعا لأنها بصياغة واسلوب شريف
    وأنا عن نفسي متشوق اني اعرف اكتر عن النيكروفيليا لأني ولا اعرف عنها حاجة واول مرة اسمع عنها
    وشكراً يا شريف ..

    Ahmed Korany
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 10/09/2008
    رقم العضوية : 57
    عدد المشاركات : 348
    العمر : 27
    نقاط : 3437
    إحترام القوانين :

    كلمة : سبحان الله وبحمده.....سبحان الله العظيم

    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف Ahmed Korany في الثلاثاء 18 أغسطس - 11:28:27

    أنا كنت قرأت عن النكرومانسر آكلي أعضاء الموتي لمعرفة أسرارهم


    إنما النيكروفيليا يمكن أكون سمعت عنها أو لأ مش فاكر


    وأكيد قصة شريف عرفتني معني اللفظ ده
    فشكرا ليك يا شريف علي القصة 

    eslam ahmed
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 06/09/2008
    رقم العضوية : 48
    عدد المشاركات : 1585
    العمر : 26
    نقاط : 4272
    إحترام القوانين :

    كلمة : look around your soul

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف eslam ahmed في الثلاثاء 18 أغسطس - 11:46:00

    أولا أحييك يا شريف على جراءتك فى مناقشة الموضوع ده

    لأن المفروض إنه لا حياء فى العلم و لا حياء فى الدين... و أنت هنا بتتكلم عن مرض نفسى موجود فعلا مش من تأليفك مثلا

    و المفروض إننا نحاول نطلع من القوقعة و نشوف العالم حوالينا فيه ايه

    لأننا من المتوقع إننا هنتعامل فى المستقبل مع حالات أصعب من كدة بكتير

    أنا كنت قرأت موضوعك ده امبارح و كنت هاكتب نفس الرد ده ... بس للأسف النت فصل و قتها

    و كمان أنا ما كنتش أعرف كتير عن المرض ده بس طرحك للموضوع خلانى أبحث و أقرأ عنه

    و لقيت انه من أبشع الأمراض النفسية زى ما هو واضح

    و من أشهر الأمثلة التى يعتقد أنها كانت تعانى من هذا المرض فى تاريخنا المصرى ... ريا و سكينة


    و شكرا يا شريف مرة تانية ... و طالما بتتكلم كلام علمى و عملى يبقى تأكد إنك ماشى صح






    لا داعى للخوف من صوت الرصاص .. فالرصاصة التى تقتلك
    لن
    تسمع صوتها



    sherif007
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 22/03/2009
    رقم العضوية : 206
    عدد المشاركات : 329
    العمر : 26
    نقاط : 3256
    إحترام القوانين :

    كلمة : قـد يـرى الناس الجرح الـذي في رأسـك ولكـنهم لا يشعـرون بالألـم الـذي تعانـيه



    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف sherif007 في الثلاثاء 18 أغسطس - 13:16:38

    mostafa_hawash كتب:بداية ...انا مش همدح في شريف لانه صديقي واقول ان القصة حلوة
    هي القصة فعلا حلوة وجميلة من غير مجاملة
    الا ان ممكن رتابة الاحداث هي اللي خلت دكتورة مصري تقول اللي قالته
    لكن انا كقارئ استفدت معلومة جديدة مكنتش اعرفها وهي نيكروفيليا
    واللي الكاتب كان بينبه عليها
    واعتقد ان ممكن القصة متكنش تهدف الى شيء معين بذاته او الى توصيل رسالة معينة ...

    لكن ممكن برده تسليط الضوء على ظاهرة او حدث وده اللي شريف عمله لما سلط الضوء على نيكروفيليا
    ومعلش على الاطالة
    ومنتظرين الجديد يا شريف
    شكرا مصطفى

    sherif007
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 22/03/2009
    رقم العضوية : 206
    عدد المشاركات : 329
    العمر : 26
    نقاط : 3256
    إحترام القوانين :

    كلمة : قـد يـرى الناس الجرح الـذي في رأسـك ولكـنهم لا يشعـرون بالألـم الـذي تعانـيه



    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف sherif007 في الثلاثاء 18 أغسطس - 13:17:21

    Dr/Eto كتب:
    أنا كنت قرأت عن النكرومانسر آكلي أعضاء الموتي لمعرفة أسرارهم


    إنما النيكروفيليا يمكن أكون سمعت عنها أو لأ مش فاكر


    وأكيد قصة شريف عرفتني معني اللفظ ده
    فشكرا ليك يا شريف علي القصة


    الشكر ليك يا ايتو

    sherif007
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 22/03/2009
    رقم العضوية : 206
    عدد المشاركات : 329
    العمر : 26
    نقاط : 3256
    إحترام القوانين :

    كلمة : قـد يـرى الناس الجرح الـذي في رأسـك ولكـنهم لا يشعـرون بالألـم الـذي تعانـيه



    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف sherif007 في الثلاثاء 18 أغسطس - 13:20:06

    Dr.Ahmed كتب:
    ياريت يا جماعة يكون في نقاش مفيد مش تريقة وخلاص .. الاختلاف في وجهات النظر ده شيء طبيعي واحنا بنتناقش كلنا وبنستفيد ..
    وبعدين التريقة مع واحد معرفهوش بتبقى مش مقبولة .. مش شطارة يعني ... طبعاً الكلام موجه لكل الناس مش للدكتورة مصري بس ..
    إنما لو التريقة على حواش ماشي الحال لأنه صحبي وحبيبي 83 83
    شكراً يا شريف على الموضوع .. أنا شخصياً استفدت منه وعرفت معلومات اول مرة اعرفها ..
    القصة بتناقش النيكروفيليا من الناحية الاجتماعية .. وازاي المريض ده بيتعامل مع الناس وحياته ازاي .. والقصة حلوة طبعا لأنها بصياغة واسلوب شريف
    وأنا عن نفسي متشوق اني اعرف اكتر عن النيكروفيليا لأني ولا اعرف عنها حاجة واول مرة اسمع عنها
    وشكراً يا شريف ..

    شكرا يا أحمد و هو دا قصدى بالظبط ياريت نتعلم نتناقش و نبطل القرارات العنترية دى

    sherif007
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 22/03/2009
    رقم العضوية : 206
    عدد المشاركات : 329
    العمر : 26
    نقاط : 3256
    إحترام القوانين :

    كلمة : قـد يـرى الناس الجرح الـذي في رأسـك ولكـنهم لا يشعـرون بالألـم الـذي تعانـيه



    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف sherif007 في الثلاثاء 18 أغسطس - 13:21:30

    eslam ahmed كتب:أولا أحييك يا شريف على جراءتك فى مناقشة الموضوع ده

    لأن المفروض إنه لا حياء فى العلم و لا حياء فى الدين... و أنت هنا بتتكلم عن مرض نفسى موجود فعلا مش من تأليفك مثلا

    و المفروض إننا نحاول نطلع من القوقعة و نشوف العالم حوالينا فيه ايه

    لأننا من المتوقع إننا هنتعامل فى المستقبل مع حالات أصعب من كدة بكتير

    أنا كنت قرأت موضوعك ده امبارح و كنت هاكتب نفس الرد ده ... بس للأسف النت فصل و قتها

    و كمان أنا ما كنتش أعرف كتير عن المرض ده بس طرحك للموضوع خلانى أبحث و أقرأ عنه

    و لقيت انه من أبشع الأمراض النفسية زى ما هو واضح

    و من أشهر الأمثلة التى يعتقد أنها كانت تعانى من هذا المرض فى تاريخنا المصرى ... ريا و سكينة


    و شكرا يا شريف مرة تانية ... و طالما بتتكلم كلام علمى و عملى يبقى تأكد إنك ماشى صح
    شكرا اسلام على ردك و هو دا اللى أنا بقوله

    abdallah spring
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 29/08/2008
    رقم العضوية : 33
    عدد المشاركات : 333
    العمر : 26
    نقاط : 3116
    إحترام القوانين :

    كلمة : يستطيع العضو كتابة ما يشاء هنا

    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف abdallah spring في الثلاثاء 18 أغسطس - 13:37:12

    بدايه كده سلامه عليكم
    انا حبييت احييك يا شريف علي القصه دي
    وانا شايف ان لو اي واحد عايز يبرز المرض ده في صورة قصه
    مفيش احسن من كده
    فالقصه مكتمله باركانها من السبب وهو وقوع الاغتصاب لزوجته او حتي لو كان زنا
    العزله نتيجه الخجل من كل الناس وده خلاه يسلم نفسه لشيطانه وافكاره
    العقده واللي بتظهر كل مابيشوف عم حسن واللي شايف ان القانون مادالوش حقه منه
    النهايه وهي اكيد جريمه نتيجه هذا المرض واستذئاب هذه النفس
    انا شايف انها قصه جميله لاظهار شئ موجود ايا كان بشكل كبير او قليل
    كترت عليك ياشريف
    بس انت اللي بتضطرني بكتاباتك

    شكررررررررررا

    BASMALA
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 19/11/2008
    عدد المشاركات : 161
    العمر : 25
    نقاط : 3061
    إحترام القوانين :

    كلمة : يستطيع العضو كتابة ما يشاء هنا

    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف BASMALA في الثلاثاء 18 أغسطس - 18:58:19

    السلام عليكم
    باين من ردودكم يادكاترة انكم مش عاجبكم طريقة ردي على د شريف وانتوا معاكم حق هي طريقة الرد كانت مش مناسبة وخصوصا لما تكون بين ناس ميعرفوش بعض يعني لوكنت رديت كده على واحدة صاحبتي مثلا ماكانش هيكون في مشكلة والموضوع مش موضوع شطارة وخلاص ولا هجمات عنترية ولاغيره
    كل الي حصل اني قرات القصة وماعجبتنيش مش عشان اسلوبها بس احداثها استفزتني زي مثلا لما اقرا قصة عن جريمة قتل بشعة او عن عمل غير اخلاقي بحس بعدها بغضب وضيق والي حصل ان الضيق الي انا حسيت بيه اترجم في صورة رد مش مناسب
    يعني من الاخر( انا ادين لك باعتذار) بس بالنسبة لي كان احسن اعرف المعلومة دي بطريقة علمية بحتة مش في صورة قصة ادبية لان القصة بتخلي القارئ يحس احداثها كانها حقيقة وبيكون ليها تاثير مباشر على القارئ زي مثلا لما تتفرج على فيلم بتلاقي نفسك بتتعاطف جدا مع الشخصية الاخلاقية في حين انك بتحس بضيق وكره للشخصية الشريرة مع ان كل ده تمثيل مش حقيقة
    لكن الوضع هيكون مختلف تماما لما اقرا الموضوع في صورة مقال علمي بس المشكلة الي حصلت ان ضيقي من احداث القصة اترجم غلط وظهرفي شكل اعتراض على الكاتب او على مناقشة الموضوع ده بالتحديد مع ان الموضوع مش كده
    وعايزة اكد ان الموضوع مش موضوع حياء اوعيب اوحرام لأ خالص القصة مافيهاش اي تعدي يعني اعتراضي على الموضوع مش زي ما الناس فاهماه
    بس انا زي ما رديت بطريقة مش مناسبة برضوا اترد عليا بنفس الطريقة من حضرتك وكذا حد تاني
    بس الحمد لله في ناس ردت بكل احترام وذوق وكانت وجه نظرهم ان القصة كويسة وان اكيد ردي مش في محله وهم الي اجبروني بذوقهم اني اكتب الرد ده بالاضافة الى( اني للاسف ادين لك باعتذار) .


    عدل سابقا من قبل SH.ELMASRY في الثلاثاء 18 أغسطس - 19:23:20 عدل 1 مرات

    Dr.Ahmed
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 09/09/2008
    رقم العضوية : 56
    عدد المشاركات : 3034
    العمر : 26
    نقاط : 6389
    إحترام القوانين :

    كلمة : فالله خير حافظا .. وهو أرحم الراحمين

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف Dr.Ahmed في الثلاثاء 18 أغسطس - 19:10:13

    بس انا زي ما رديت بطريقة مش مناسبة برضوا اترد عليا بنفس الطريقة من حضرتك وكذا حد تاني
    محدش يقدر يرد على حد بطريقة مش مناسبة طول ما احنا موجودين
    إدارتنا ايدها نضيفة .. مش بصابونة ولا بليفة 88 88 88
    فين يادكتورة الردود المش مناسبة واحنا نجيبلك حقك فوراً
    وبالنسبة ان الموضوع اتعرض في قصة ادبية .. متهيألي كل واحد وليه اسلوبه وطريقته .. ومش انا اللي حتكلم على اسلوب شريف ...
    ومادام الموضوع مش خارج او فيه تجاوزات يبقى الكل يقول رأيه .. ورأي حضرتك يحترم ووصل
    ومفيش مشكله .. ده اختلاف رأي عادي
    009

    sherif007
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 22/03/2009
    رقم العضوية : 206
    عدد المشاركات : 329
    العمر : 26
    نقاط : 3256
    إحترام القوانين :

    كلمة : قـد يـرى الناس الجرح الـذي في رأسـك ولكـنهم لا يشعـرون بالألـم الـذي تعانـيه



    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف sherif007 في الثلاثاء 18 أغسطس - 21:41:09

    SH.ELMASRY كتب:السلام عليكم
    باين من ردودكم يادكاترة انكم مش عاجبكم طريقة ردي على د شريف وانتوا معاكم حق هي طريقة الرد كانت مش مناسبة وخصوصا لما تكون بين ناس ميعرفوش بعض يعني لوكنت رديت كده على واحدة صاحبتي مثلا ماكانش هيكون في مشكلة والموضوع مش موضوع شطارة وخلاص ولا هجمات عنترية ولاغيره
    كل الي حصل اني قرات القصة وماعجبتنيش مش عشان اسلوبها بس احداثها استفزتني زي مثلا لما اقرا قصة عن جريمة قتل بشعة او عن عمل غير اخلاقي بحس بعدها بغضب وضيق والي حصل ان الضيق الي انا حسيت بيه اترجم في صورة رد مش مناسب
    يعني من الاخر( انا ادين لك باعتذار) بس بالنسبة لي كان احسن اعرف المعلومة دي بطريقة علمية بحتة مش في صورة قصة ادبية لان القصة بتخلي القارئ يحس احداثها كانها حقيقة وبيكون ليها تاثير مباشر على القارئ زي مثلا لما تتفرج على فيلم بتلاقي نفسك بتتعاطف جدا مع الشخصية الاخلاقية في حين انك بتحس بضيق وكره للشخصية الشريرة مع ان كل ده تمثيل مش حقيقة
    لكن الوضع هيكون مختلف تماما لما اقرا الموضوع في صورة مقال علمي بس المشكلة الي حصلت ان ضيقي من احداث القصة اترجم غلط وظهرفي شكل اعتراض على الكاتب او على مناقشة الموضوع ده بالتحديد مع ان الموضوع مش كده
    وعايزة اكد ان الموضوع مش موضوع حياء اوعيب اوحرام لأ خالص القصة مافيهاش اي تعدي يعني اعتراضي على الموضوع مش زي ما الناس فاهماه
    بس انا زي ما رديت بطريقة مش مناسبة برضوا اترد عليا بنفس الطريقة من حضرتك وكذا حد تاني
    بس الحمد لله في ناس ردت بكل احترام وذوق وكانت وجه نظرهم ان القصة كويسة وان اكيد ردي مش في محله وهم الي اجبروني بذوقهم اني اكتب الرد ده بالاضافة الى( اني للاسف ادين لك باعتذار) .
    أولا شكرا على الاعتذار
    ثانيا ياريت نشوف الردود الغير لائقة دى الا اذا كنتى حضرتك تقصدى ردك
    ثالثا تفسيرك دا يدل على نجاح القصة و قدرتها على التأثير و أن المعنى وصل كويس جدا و أظن دا دليل نجاح مش داعى للهجوم هو حضرتك لما بتتفرجى على فيلم او اى عمل درامى بتردى على صناعه بالطريقة دى بردوا
    أخيرا اذا مش وظيفتى و لا هوايتى أكتب مقال علمى لحضرتك أنا أهوى الكتابة و دا بيسمحلى أطرح أى موضوع و حضرتك تقدرى تجدى الأطار العلمى دا فى أماكن كثيرة

    sherif007
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 22/03/2009
    رقم العضوية : 206
    عدد المشاركات : 329
    العمر : 26
    نقاط : 3256
    إحترام القوانين :

    كلمة : قـد يـرى الناس الجرح الـذي في رأسـك ولكـنهم لا يشعـرون بالألـم الـذي تعانـيه



    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف sherif007 في الثلاثاء 18 أغسطس - 21:44:18

    88 88 88
    وبالنسبة ان الموضوع اتعرض في قصة ادبية .. متهيألي كل واحد وليه اسلوبه وطريقته .. ومش انا اللي حتكلم على اسلوب شريف ...
    ومادام الموضوع مش خارج او فيه تجاوزات يبقى الكل يقول رأيه .. ورأي حضرتك يحترم ووصل
    ومفيش مشكله .. ده اختلاف رأي عادي
    009

    [/quote]
    شكرا يا أبو حميد على ردك الطيب و ياريت كلنا ننفذ كلامك لأنه الصواب

    Tarek Ali
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 18/08/2008
    رقم العضوية : 18
    عدد المشاركات : 2393
    العمر : 26
    نقاط : 5455
    إحترام القوانين :

    كلمة : Taking awhile

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف Tarek Ali في الأربعاء 19 أغسطس - 4:03:01

    اقول أنا بقى

    بصراحة انا كمان مش شايف اي هدف من الجزء بتاع النيكروفيليا في القصة

    يعني ممكن يكون مجرد معلومة عرفناها لكن ملوش أي دور في أحداث القصة

    أنا شايف انها كانت هتبقى فعلا أحسن لو كانت في موضوع علمي عن الحالة ويبقى فيه تفاصيل اكتر

    يعني أنا رأيي انك لو كنت ركزت اكتر في نقطة نظرة الناس ليه هل هو المفروض ينتقم لشرفه ولا هو كده يبقى مجرم

    كانت القصة هتبقى أقوى بكتير

    انما انت خليت عنوان القصة جزء ثانوي جدا من الأحداث

    انما طبعا القصة كأسلوب وسرد عالية جدا كالعادة

    بس الواد حسني كان قالي على حاجة

    هو ازاي اتسجن 25 سنة لما قتلهم المفروض انه حقه

    يلا طولت عليك شوية

    وبالنسبة للي حصل في التوبك

    اعتقد ان الموضوع انتهى خلاص بعد الاعتذار ونتناقش في القصة احسن


    Dr.sandy
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 26/07/2008
    رقم العضوية : 8
    عدد المشاركات : 1046
    العمر : 26
    نقاط : 4493
    إحترام القوانين :

    كلمة : اللهم اني اسالك علما نافعا وقلباخاشعا

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف Dr.sandy في الأربعاء 19 أغسطس - 11:49:31

    انا
    رأيي ان القصة دي فيها تناقض بين احداثها وبين اسباب النيكروفيليا

    1- من احداث القصة وضحلنا
    ان سبب مرضه كان بسبب مشكلة زوجته

    مع ان
    مرضى النيكروفيليا(زي ما بحثت وعرفت)ان دافعهم الوحيد هو انهم يدوروا

    على
    حد يسمعهم ويا حبذا يكون ميت لانه طبعا مش هيرفض

    مع وجود
    صديقه الدكتور اللي كان بيحذره دايما من افعاله .....يعني المرض كان

    من زمن......بحس
    ان الاحداث مش مترابطة

    2-احنا
    في منتدى طبي يعني مش بتكلم ناس جهلة .......يعني ايه المشكلة لما

    كنت
    تجيب الموضوع في صورة علمية......واما حضرتك بتقول ندور

    ع الصورة
    العلمية دي في منتدى تاني ...امال احنا فاتحين المنتدى ليه؟؟

    تضيع
    وقت!!!!!!!

    بالاضافة
    ان حضرتك في ردودك لا وضحت اسباب ولا طرق علاج ولا

    طرق
    تعامل للحالة دي احنا كده استفدنا ايه!!!!!

    حضرتك
    ها تقول ان اسلوبك ادبي ......مع ان كتّاب كتير بيقدروا يدمجوا

    الاسلوب
    العلمي والادبي مع بعض عشان ينشطوا عقول القراء ويزيدوا من

    وعيهم
    يعني
    ايه فايدة الموضوع من غير اسلوب علمي!!!!!!!!

    3-نهاية
    القصة مالهاش أي دعوه بالموضوع .........لان المفروض مثلا

    يكون
    نهايتها انه يتعالج او ربنا يهديه ويتوب

    مش يروح
    يقتل واحد ويكون حزين مش لمجرد انه هيتعدم ......لأ لمجرد

    انه
    مش هيقدر يكرر فعلته تاني !!!!!!!!

    sherif007
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 22/03/2009
    رقم العضوية : 206
    عدد المشاركات : 329
    العمر : 26
    نقاط : 3256
    إحترام القوانين :

    كلمة : قـد يـرى الناس الجرح الـذي في رأسـك ولكـنهم لا يشعـرون بالألـم الـذي تعانـيه



    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف sherif007 في الأربعاء 19 أغسطس - 13:04:56

    Dr.sandy كتب:انا
    رأيي ان القصة دي فيها تناقض بين احداثها وبين اسباب النيكروفيليا

    1- من احداث القصة وضحلنا
    ان سبب مرضه كان بسبب مشكلة زوجته

    مع ان
    مرضى النيكروفيليا(زي ما بحثت وعرفت)ان دافعهم الوحيد هو انهم يدوروا

    على
    حد يسمعهم ويا حبذا يكون ميت لانه طبعا مش هيرفض

    مع وجود
    صديقه الدكتور اللي كان بيحذره دايما من افعاله .....يعني المرض كان

    من زمن......بحس
    ان الاحداث مش مترابطة

    2-احنا
    في منتدى طبي يعني مش بتكلم ناس جهلة .......يعني ايه المشكلة لما

    كنت
    تجيب الموضوع في صورة علمية......واما حضرتك بتقول ندور

    ع الصورة
    العلمية دي في منتدى تاني ...امال احنا فاتحين المنتدى ليه؟؟

    تضيع
    وقت!!!!!!!

    بالاضافة
    ان حضرتك في ردودك لا وضحت اسباب ولا طرق علاج ولا

    طرق
    تعامل للحالة دي احنا كده استفدنا ايه!!!!!

    حضرتك
    ها تقول ان اسلوبك ادبي ......مع ان كتّاب كتير بيقدروا يدمجوا

    الاسلوب
    العلمي والادبي مع بعض عشان ينشطوا عقول القراء ويزيدوا من

    وعيهم
    يعني
    ايه فايدة الموضوع من غير اسلوب علمي!!!!!!!!

    3-نهاية
    القصة مالهاش أي دعوه بالموضوع .........لان المفروض مثلا

    يكون
    نهايتها انه يتعالج او ربنا يهديه ويتوب

    مش يروح
    يقتل واحد ويكون حزين مش لمجرد انه هيتعدم ......لأ لمجرد

    انه
    مش هيقدر يكرر فعلته تاني !!!!!!!!
    أولا : حضرتك بتقولى بحثتى اذا دا هدف القصة تسلط الضوء على موضوع معين والقارئ وظيفته البحث عن الموضوع و قراءة المزيد عنه
    ثانيا : مين قال أن سبب النيكروفيليا الوحيد عدم وجود حد يسمع للمريض الظاهر حضرتك مسمعتيش عن حادثة السويس لشاب قام بفعل هذا بعد أن تركته خطيبته و تزوجت شخص آخر
    ثالثا : أنا قولت أن صديقه الطبيب بيحظره من أسلوب حياته يقصد بهذا أسلوبه الصعب من الاستمرار فى العمل و عدم الأهتمام بصحته و لم أقل أ،ه يحذره من النيكروفيليا فلا أحد يعلم ذلك عنه أصلا
    رابعا : حضرتك أنا لست عالم لأجد علاج لهذا الرجل فاذا كان الطب لم يجد له علاج الى الآن أوصفله علاج ازاى
    اما السبب فأظن وضحته
    خامسا :الموضوع فيه أسلوب علمى يتمثل فى وصف سبب لجؤه لذلك و لأن هذه الحالة لا أجد له علاج على الأقل فى تصورى فأعتقد أن هذه النهاية منطقية جدا لشخص بهذه المواصفات هو أن يرتكب جريمة قتل
    أخيرا : أنه مقلتش انه حزين انه مش هيرتكب جريمته تانى و كمان مقلتش انه حزين لانه هيتعدم انا حاولت أوضح قدايه هو شخصية مريضة غير عابئة بأى شئ فهى شخصية الفوضى عنوانها
    فى النهاية شكرا جزيلا و أقول لحضرتك هذا رأيك و احترمه تماما لأن الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية

    sherif007
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 22/03/2009
    رقم العضوية : 206
    عدد المشاركات : 329
    العمر : 26
    نقاط : 3256
    إحترام القوانين :

    كلمة : قـد يـرى الناس الجرح الـذي في رأسـك ولكـنهم لا يشعـرون بالألـم الـذي تعانـيه



    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف sherif007 في الأربعاء 19 أغسطس - 13:08:54

    Tarek Ali كتب:
    اقول أنا بقى

    بصراحة انا كمان مش شايف اي هدف من الجزء بتاع النيكروفيليا في القصة

    يعني ممكن يكون مجرد معلومة عرفناها لكن ملوش أي دور في أحداث القصة

    أنا شايف انها كانت هتبقى فعلا أحسن لو كانت في موضوع علمي عن الحالة ويبقى فيه تفاصيل اكتر

    يعني أنا رأيي انك لو كنت ركزت اكتر في نقطة نظرة الناس ليه هل هو المفروض ينتقم لشرفه ولا هو كده يبقى مجرم

    كانت القصة هتبقى أقوى بكتير

    انما انت خليت عنوان القصة جزء ثانوي جدا من الأحداث

    انما طبعا القصة كأسلوب وسرد عالية جدا كالعادة

    بس الواد حسني كان قالي على حاجة

    هو ازاي اتسجن 25 سنة لما قتلهم المفروض انه حقه

    يلا طولت عليك شوية

    وبالنسبة للي حصل في التوبك

    اعتقد ان الموضوع انتهى خلاص بعد الاعتذار ونتناقش في القصة احسن


    شكرا على ردك يا طارق
    أنا قولت أنه اتحكم عليه ب 15 سنة مش 25 ودا بيحصل فى جرائم الشرف عادى لأن القانون لا يعطيه الحق فى قتلها

    أما رأيك فى صياغة القصة أحترمه و أعتقد دا رأيك و كل واحد له رأيه و يقدر يعبر عنه أنا عبرت عن رأيي من خلال القصة و أدعو الله أن أكون وفقت فى ذلك
    شكرا على ردك

    sherif007
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 22/03/2009
    رقم العضوية : 206
    عدد المشاركات : 329
    العمر : 26
    نقاط : 3256
    إحترام القوانين :

    كلمة : قـد يـرى الناس الجرح الـذي في رأسـك ولكـنهم لا يشعـرون بالألـم الـذي تعانـيه



    المهنه :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف sherif007 في الأربعاء 19 أغسطس - 13:11:13

    abdallah spring كتب:بدايه كده سلامه عليكم
    انا حبييت احييك يا شريف علي القصه دي
    وانا شايف ان لو اي واحد عايز يبرز المرض ده في صورة قصه
    مفيش احسن من كده
    فالقصه مكتمله باركانها من السبب وهو وقوع الاغتصاب لزوجته او حتي لو كان زنا
    العزله نتيجه الخجل من كل الناس وده خلاه يسلم نفسه لشيطانه وافكاره
    العقده واللي بتظهر كل مابيشوف عم حسن واللي شايف ان القانون مادالوش حقه منه
    النهايه وهي اكيد جريمه نتيجه هذا المرض واستذئاب هذه النفس
    انا شايف انها قصه جميله لاظهار شئ موجود ايا كان بشكل كبير او قليل
    كترت عليك ياشريف
    بس انت اللي بتضطرني بكتاباتك

    شكررررررررررا
    شكرا يا عبدالله على ردك

    Mego
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 26/08/2008
    رقم العضوية : 30
    عدد المشاركات : 253
    العمر : 26
    نقاط : 3117
    إحترام القوانين :

    كلمة : يا رب


    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف Mego في الخميس 20 أغسطس - 1:49:54

    أولا أحب أشكرك يا شريف علي
    الموضوع و المجهود
    بجد إنت خليتني أبحث عن موضوع جديد
    أول مرة كنت أسمع عنه
    و القصة زي ما قال عبدالله كاملة الأركان
    ثانيا
    أنا ما كنتش ناوي أرد لان أنا عارف
    إن أسلوبك مش مستني مني تعليق
    بس أنا رديت علشان أوضح نقطة
    للأعضاء اللي بيردوا بأسلوب
    تهكمي مش عارف ليه
    يعني أنا شايف لو مش عاجبك الموضوع يا أخي يا إما
    رد بإسلوب خالي من التهكم و نقد بناء مش هدم أو
    إبعت رسالة خاصة لشريف تستفسر فيها ليه
    كيت و كيت و كيت
    مش كله تهكم
    أنا عاوز أفهم ليه ما حدش سأل شريف إيه الهدف من القصة قبل ما يرد
    هل الهدف مجرد قصة عابرة
    أم موضوع علمي عن النيكروفيليا
    أم هو رغبة في حث الأعضاء علي البحث عن ما هو جديد
    أم غير ذلك
    و أظن إن دا هو اللي حواش حب يوضحه في موضوع "خلص الكلام"
    يعني بصراحة في بعض الأعضاء ردوا و إستخدموا كلمات
    مش ظريفة كأنما كل من يكتب في موضوع حساس
    تقوم الدنيا عليه
    مع إن المنتدي ملئ بالمواضيع من وجهة نظري "تافهة" لا تستحق القراءة
    و كلها منقولة
    مواضيع من "الهبل" ممكن أنا تصل عدد الردود فيها إلي 100
    علي هبل
    معلش أنا أسف بس بصراحة المنتدي
    لازم يعاد النظر في المواضيع المقدمة عليه و
    نلغي المواضيع التي ليس لها قيمة
    و نرجع و نقول مصلحتك اولا
    و برضو ولا كأن في حاجة
    أسف برضو مرة كمان
    و ياريت ما حدش يا خد الكلام علي نفسه
    أنا برد بصورة عامة
    و من حق كل واحد يرد بما يراه مناسبا
    بس بعد إنتقاء الكلمات و الأسلوب

    Dr.Ahmed
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 09/09/2008
    رقم العضوية : 56
    عدد المشاركات : 3034
    العمر : 26
    نقاط : 6389
    إحترام القوانين :

    كلمة : فالله خير حافظا .. وهو أرحم الراحمين

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    مميز رد: نيكروفيليا (للكبار فقط)

    مُساهمة من طرف Dr.Ahmed في الجمعة 21 أغسطس - 8:01:45

    يعني أنا شايف لو مش عاجبك الموضوع يا أخي يا إما
    رد بإسلوب خالي من التهكم و نقد بناء مش هدم
    بالظبط كده .. لازم نحس أننا كلنا اخوات وأسرة وحده
    لو حد فينا غلط نصلحله خطأه ومانكبرش الموضوع ع الفاضي وخلاص .. ووارد جدا اننا نخطأ
    بس كلنا هدفنا واحد ونيتنا فيها الخير ... فنتناقش بهدوء من غير انفعال عشان نوصل لحل ونتفق ... وده الاسلوب الصح
    معلش أنا أسف بس بصراحة المنتدي
    لازم يعاد النظر في المواضيع المقدمة عليه و

    نلغي المواضيع التي ليس لها قيمة
    و نرجع و نقول مصلحتك اولا
    خلاص يا ماجد عشان يبقى الكلام مفيد ...
    لو عندك انت أو اي عضو اقتراحات أو شكاوي يبعتلي رساله خاصة و للإدارة ..
    وإن شاء الله كل كلامكم حنهتم بيه
    بس ياريت يبقى الكلام واقعي نقدر نعمله وتحطو نفسكم مكاننا .. يعني الاقتراح نقدر ننفذه
    وجزاكم الله كل خير

      الوقت/التاريخ الآن هو الخميس 8 ديسمبر - 11:05:53