يهتم بمتابعة أخبار الكلية و التناقش بين الطلاب حول الموضوعات التي تهم طلاب الطب بوجه عام وطلاب طب الفيوم بصورة خاصة


    الواد ده طيب أوي ..

    شاطر

    Dr.Ahmed
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 09/09/2008
    رقم العضوية : 56
    عدد المشاركات : 3034
    العمر : 26
    نقاط : 6386
    إحترام القوانين :

    كلمة : فالله خير حافظا .. وهو أرحم الراحمين

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    نقاش الواد ده طيب أوي ..

    مُساهمة من طرف Dr.Ahmed في الإثنين 27 يوليو - 10:48:38





    هل من المعيب أن تكون طيب القلب
    وهل عيب أنك تعلم بأن ضعاف النفوس تستغل طيبة ذلك القلب····



    لماذا يتعامل الناس علي ان الطيبة ضعف ؟؟


    ولماذا لا يثق الناس ببعضهم البعض
    ؟؟

    لماذا يستغل الناس كل من يتعاملو بطيبة وحب ما هو السبب مع ان طيبون القلب

    لايتمنون الشر لاحد

    وهل عيب أن يحكم على هذا القلب النادر الوجود في زمن اللا إحساس بأنه ساذج أو مغفل أم أن من يستغل هذا القلب هو من تنطبق عليه هذه الصفات؟····ليس العيب أن نملك هذا القلب المشع بالأمل والمتدفق بالعطاء اللامنتهي


    وليس عيباً أن نقدم كل ما نستطيع للآخرين برضا تام دون أن نطلب بالمقابل




    وليس عيباً فينا أن الله سبحانه وتعالى منحنا أجمل هدية وهو القلب الطيب
    الذي لا يطلب المعروف من أي شخص قدم له المساعدة يوما ما وهو يعلم بأن


    ذلك الشخص قد لا يستحق هذا المعروف ····
    ولكن العيب يكمن في هؤلاء البشر الذين يستغلون تلك الطيبة وينعتون أصحابها بالسذاجة والجبن···


    فكل إنسان يملك ذلك القلب الطيب المعطاء هو إنسان رائع

    وعليه ألا يندم على امتلاكه بل يحمد رب العالمين لأن هذا القلب لا يشعر صاحبه إلا بالراحة النفسية والمشكلة ليست به بل بالاستغلاليين

    ماذا يحدث عندما تعرف ان شخصا استغلك لهدف لا يريد الا مصلحتة منك ثم يرحل ؟؟؟




    منقووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووول


    dr.ahmedh88
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 11/09/2008
    رقم العضوية : 61
    عدد المشاركات : 366
    العمر : 25
    نقاط : 3346
    إحترام القوانين :

    كلمة : يستطيع العضو كتابة ما يشاء هنا

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    نقاش رد: الواد ده طيب أوي ..

    مُساهمة من طرف dr.ahmedh88 في الإثنين 27 يوليو - 12:17:19

    فعلا يا أحمد كلام مظبوط
    مش لازم الناس الطيبة تتكسف من طيبتها ابدا
    وشكرا ع الموضوع

    the big boss55
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 08/08/2008
    رقم العضوية : 15
    عدد المشاركات : 552
    العمر : 27
    نقاط : 4072
    إحترام القوانين :

    كلمة : والال

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    نقاش رد: الواد ده طيب أوي ..

    مُساهمة من طرف the big boss55 في الإثنين 27 يوليو - 15:04:57

    هوا الواد اللي قلبه طيب زي ما بتقول انسان رائع بس ما يمشيش في الزمن ده..
    لازم الواحد يبقى فاهم الدنيا كويس وايه اللي ليه وايه اللي عليه والا مش هيعرف يعيش فيها مرتاح...

    وعلى قولة المثل...إذا لم تكن ذئبا أكلتك الذئاب...

    نايس توبيك يا أحمد Very Happy Very Happy





    I'm gonna make u an offer u can't refuse

    Dr.Ahmed
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 09/09/2008
    رقم العضوية : 56
    عدد المشاركات : 3034
    العمر : 26
    نقاط : 6386
    إحترام القوانين :

    كلمة : فالله خير حافظا .. وهو أرحم الراحمين

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    نقاش رد: الواد ده طيب أوي ..

    مُساهمة من طرف Dr.Ahmed في الإثنين 27 يوليو - 17:27:13

    dr.ahmedh88 كتب:فعلا يا أحمد كلام مظبوط
    مش لازم الناس الطيبة تتكسف من طيبتها ابدا
    وشكرا ع الموضوع
    مش حتة الكسوف ..
    لكن المقصود نظرة الناس لبعض بالسذاجة
    وكل واحد عامل انه ابوالعريف وبيفهم في كل حاجة
    ومنور يابوحميد

    زائر
    زائر

    نقاش رد: الواد ده طيب أوي ..

    مُساهمة من طرف زائر في الإثنين 27 يوليو - 19:15:37

    موضوع جميل قوي يا دكتور
    وفعلاا حاجة غريبة معظم الناس بتعتقد فيها
    ان الطيبة ضعف
    او قلت حيلة
    مع انه شيء جميل
    المفروض ما نتكسفش منه

    Dr.Ahmed
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 09/09/2008
    رقم العضوية : 56
    عدد المشاركات : 3034
    العمر : 26
    نقاط : 6386
    إحترام القوانين :

    كلمة : فالله خير حافظا .. وهو أرحم الراحمين

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    نقاش رد: الواد ده طيب أوي ..

    مُساهمة من طرف Dr.Ahmed في الإثنين 27 يوليو - 21:25:02

    the big boss55 كتب:هوا الواد اللي قلبه طيب زي ما بتقول انسان رائع بس ما يمشيش في الزمن ده..
    لازم الواحد يبقى فاهم الدنيا كويس وايه اللي ليه وايه اللي عليه والا مش هيعرف يعيش فيها مرتاح...

    وعلى قولة المثل...إذا لم تكن ذئبا أكلتك الذئاب...

    نايس توبيك يا أحمد Very Happy Very Happy
    اختلف معاك في الكلام ده يابوحميد
    مش معنى ان الانسان يبقى طيب انه مايعرفش اللي ليه واللي عليه ..
    انما اللي مايعرفش حال الدنيا ده هو الساذج
    مش لازم تاخد حقك بالدراع ممكن تاخده بوسائل كتير تانيه
    حتى لو في الزمن ده .. وكفايه أن ربنا حيبقى معاه .. ( فالله خير حافظا وهو أرحم الراحمين )
    ومنور يابوحميد دايماً دايماً

    Dr.Ahmed
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 09/09/2008
    رقم العضوية : 56
    عدد المشاركات : 3034
    العمر : 26
    نقاط : 6386
    إحترام القوانين :

    كلمة : فالله خير حافظا .. وهو أرحم الراحمين

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    نقاش رد: الواد ده طيب أوي ..

    مُساهمة من طرف Dr.Ahmed في الثلاثاء 28 يوليو - 12:45:43

    good girl كتب:موضوع جميل قوي يا دكتور
    وفعلاا حاجة غريبة معظم الناس بتعتقد فيها
    ان الطيبة ضعف
    او قلت حيلة
    مع انه شيء جميل
    المفروض ما نتكسفش منه
    شكراً يا دكتورة لمرورك وجزاكي الله خير

    Rahf
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 14/10/2008
    رقم العضوية : 96
    عدد المشاركات : 2157
    العمر : 25
    نقاط : 4991
    إحترام القوانين :

    كلمة : Wanna To LeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeaVe

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    نقاش رد: الواد ده طيب أوي ..

    مُساهمة من طرف Rahf في الثلاثاء 28 يوليو - 13:02:25

    توبيك جميل جدا
    بس انا مختلفه معاكم فى حاجه مااعتقدش ان الناس ممكن تعيب على الانسان انه طيب مهم مرت العصور واختلفت الظروف لانه لما اى حد بيدور على صديق او انسان يتعامل معاه بيتمنى انه يكون طيب
    لكن اللى الناس بتعيبه دلوقتى ان الواحد يكون طيب لدرجه انه ممكن يضحك عليه بسهوله يعنى الانسان ده بيكون واثق فى كل الناس ومش بياخد حذره وانا شايفه ان ده فعلا بيكون عيب فيه لكن مش عيب اطلاقا ان الواحد يكون قلبه طيب وفى نفس الوقت يكون حذر ويقدر يحافظ على نفسه وميسلمش لاى حد خصوصا فى الزمن اللى احنا فيه دلوقتى
    وبجد تسلم ايدك يادكتور ع التوبيك الجميل ده

    Dr.Ahmed
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 09/09/2008
    رقم العضوية : 56
    عدد المشاركات : 3034
    العمر : 26
    نقاط : 6386
    إحترام القوانين :

    كلمة : فالله خير حافظا .. وهو أرحم الراحمين

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    نقاش رد: الواد ده طيب أوي ..

    مُساهمة من طرف Dr.Ahmed في الثلاثاء 28 يوليو - 14:26:29

    rahf كتب:
    توبيك جميل جدا
    بس انا مختلفه معاكم فى حاجه مااعتقدش ان الناس ممكن تعيب على الانسان انه طيب مهم مرت العصور واختلفت الظروف لانه لما اى حد بيدور على صديق او انسان يتعامل معاه بيتمنى انه يكون طيب
    لكن اللى الناس بتعيبه دلوقتى ان الواحد يكون طيب لدرجه انه ممكن يضحك عليه بسهوله يعنى الانسان ده بيكون واثق فى كل الناس ومش بياخد حذره وانا شايفه ان ده فعلا بيكون عيب فيه لكن مش عيب اطلاقا ان الواحد يكون قلبه طيب وفى نفس الوقت يكون حذر ويقدر يحافظ على نفسه وميسلمش لاى حد خصوصا فى الزمن اللى احنا فيه دلوقتى
    وبجد تسلم ايدك يادكتور ع التوبيك الجميل ده

    كلام حضرتك مزبوط ..
    بس اللي احنا نقصده أن الناس تفتكر الطيب انه ساذج وسهل يتضحك عليه .. أو تعامله معاملة الغلابة بمعنى ماتعملوش اعتبار باعتبار مابيفهمش حاجة ..
    وشكراً لرأيك يادكتورة

    shahd
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 16/06/2009
    عدد المشاركات : 486
    العمر : 25
    نقاط : 3307
    إحترام القوانين :

    كلمة : ما اصعب ان تبكي بلا دموع
    و ما اصعب ان تذهب بلا رجوع
    و ما اصعب ان تشعر بالضيق و كأن المكان من حولك يضيق





    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    نقاش رد: الواد ده طيب أوي ..

    مُساهمة من طرف shahd في الثلاثاء 28 يوليو - 14:40:50

    لا يا دكتور مش كل الطيبين بيكونو ضعاف او بيتنازلو عن حقوقهم
    فيه طيبه بيكون معاها حكمة
    وفيه ناس بالعكس بتستغل طيبتها وحكمتها
    كويس جدا وبتكون عارفة هي بتعمل ايه
    وبرضه فيه ناس كتير بتحترم طيبه القلب دي
    لان طيبة القلب بقت نادرة اليومين دول اصلا
    يعني مش كل الناس بتستغل طيب القلب انا مانكرش انه بيحصل لكن مش مع كله طبعا

    Dr.Ahmed
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 09/09/2008
    رقم العضوية : 56
    عدد المشاركات : 3034
    العمر : 26
    نقاط : 6386
    إحترام القوانين :

    كلمة : فالله خير حافظا .. وهو أرحم الراحمين

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    نقاش رد: الواد ده طيب أوي ..

    مُساهمة من طرف Dr.Ahmed في الثلاثاء 28 يوليو - 14:46:30

    shahd كتب:لا يا دكتور مش كل الطيبين بيكونو ضعاف او بيتنازلو عن حقوقهم
    فيه طيبه بيكون معاها حكمة
    وفيه ناس بالعكس بتستغل طيبتها وحكمتها
    كويس جدا وبتكون عارفة هي بتعمل ايه
    وبرضه فيه ناس كتير بتحترم طيبه القلب دي
    لان طيبة القلب بقت نادرة اليومين دول اصلا
    يعني مش كل الناس بتستغل طيب القلب انا مانكرش انه بيحصل لكن مش مع كله طبعا
    ولا انا بانكر كمان
    كل الحكاية زي ماقلت .. فيه ناس بتفهم غلط وبتفتكر الطيبة ضعف وبتستغل الحكاية دي
    وشكراً ليكي يادكتورة على رأيك

      الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين 5 ديسمبر - 9:33:44