يهتم بمتابعة أخبار الكلية و التناقش بين الطلاب حول الموضوعات التي تهم طلاب الطب بوجه عام وطلاب طب الفيوم بصورة خاصة


    مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    شاطر

    mostafa_hawash
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 19/10/2008
    رقم العضوية : 105
    عدد المشاركات : 979
    العمر : 26
    نقاط : 3747
    إحترام القوانين :

    المهنه :

    بلدي :



    خبر مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف mostafa_hawash في الخميس 16 يوليو - 17:04:52

    أعلن فريق طبي بريطاني عن تعافي الفتاة البريطانية هانا كلارك الفتاة التي زُرع لها قلب إلى جانب قلبها المريض.

    وقد عاشت هانا (16 عاما) بقلبين في سابقة تاريخية طبية قبل إخراج القلب
    المزروع في جراحة معاكسة تعد الاولى من نوعها في العالم، وتعافت باشراف
    جراح القلب المصري الشهير مجدي يعقوب، حسب تقرير لقناة العربية الخميس
    16-7-2009.

    وقال يعقوب في مؤتمر صحافي بالعاصمة البريطانية لندن إن قلب هانا تعافى
    تماما، وإنها تستطيع الآن أن تزاول كافة الأنشطة بلا محاذير.

    وكان يعقوب قد أشرف على الحالة الصحية للفتاة البريطانية منذ اللحظات الأولى.

    وقالت صحيفة "ديلي ميل" البريطانية ان يعقوب كتب عدة تقارير عن العملية الجراحية في مجلة "لانست" الطبية.


    وقبل
    أن تبلغ من العمر عامين، عانت هانا من تصلب في عضلات القلب، وكان قلبها
    صغيرا جدا لدرجة لا تمكنه من ضخ الدم وأجريت لها عملية زرع قلب. واستقر
    القلب الجديد إلى جانب المتعب ليساعده على الحياة.

    والقلب المزروع كان يخص طفلة أخرى ماتت وعمرها خمسة أشهر. وأجريت العملية في مستشفى برومبتون هاريفيلد الملكي.

    وبعد أن عاشت الفتاة بقلبين لفترة بلغت حوالي أربع سنوات ونصف، بدأ الجسم
    يرفض القلب المزروع، وتلقت الفتاة البريطانية أدوية لمساعدة الجسم على
    قبوله، منها العلاج الكيماوي.

    مرت عشر سنوات كاملة، لم تحيا خلالها هانا طفولتها حيث تقيم في كارديف
    جنوب ويلز، واضطر الأطباء إلى اتخاذ قرار بالتدخل الجراحي مرة أخرى ليجروا
    عملية اكثر تعقيدا من الأولى، وهي تدرس حاليا في كليات الطب.

    وفي عام 2006 قام فريق الأطباء بقيادة يعقوب بنزع القلب المزروع بما أن
    قلبها الطبيعي كان لا يزال بحالة جيدة تماما. وأعادوا ربط الأخير
    بالشرايين ليقوم بالمهمة كاملة في إدارة عمليات ضخ الدم.

    نقطة التحول المثيرة هي التحسن المفاجئ في صحة الفتاة المعجزة التي بدأت في
    ممارسة الرياضة.

    وقالت هانا: "بفضل هذه العملية أتمتع الآن بحياة عادية كبقية أصدقائي".

    أسرة هانا لا تزال في حالة من الذهول، وكان الأطباء قد أبلغوا الأب والأم
    عند اكتشاف المرض، وهانا دون الثمانية أشهر، أنها ستفارق الحياة خلال 12
    ساعة.
    لمشاهدة فيديو متعلق اضغط هنا

    منتظر الردود

    the big boss55
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 08/08/2008
    رقم العضوية : 15
    عدد المشاركات : 552
    العمر : 27
    نقاط : 4073
    إحترام القوانين :

    كلمة : والال

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف the big boss55 في الخميس 16 يوليو - 17:24:34

    أهه ده مجدي يعقوب اللي كان من حوالي تلات سنين بيناقشوا انهم يمنعوه
    من الممارسة الجراحية عشان كبر في السن وبدأ يفقد مهارته...

    عظيمة بولادك يا مصر...

    الراجل ده المفروض ياخد نوبل...

    ملحوظات عالفيديو...
    البنت قمورة قوي وصراحة تستاهل تعيش Very Happy Very Happy Very Happy

    واخدين بالكم انهم لسه بيستخدموا مراوح احد دلوقتي...مفيش تكييف..؟؟؟!!

    خدتو باالكم من كلام دكتور مجدي عن القلوب المبكانيكية...امته بقه هنتكلم عن الحاجات دي في مصر...بدل مااحنا
    مختلفين لحد دلوقتي في حكم زراعة الاعضاء... :S :S :S

    نايس توبيك يا درش...





    I'm gonna make u an offer u can't refuse

    eslam ahmed
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 06/09/2008
    رقم العضوية : 48
    عدد المشاركات : 1585
    العمر : 26
    نقاط : 4270
    إحترام القوانين :

    كلمة : look around your soul

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف eslam ahmed في الخميس 16 يوليو - 19:19:32

    دكتور مجدى يعقوب فخر لمصر و المصريين و ربنا يرزقنا القدرة على مساعدة و رفع عناء الناس

    و يا ريت أحنا ككلية طب نقدر ندرس الجراحات المعقدة دى

    و يا جماعة مصر أم الدنيا بردو مش كلام و خلاص








    لا داعى للخوف من صوت الرصاص .. فالرصاصة التى تقتلك
    لن
    تسمع صوتها



    BASMALA
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 19/11/2008
    عدد المشاركات : 161
    العمر : 25
    نقاط : 3059
    إحترام القوانين :

    كلمة : يستطيع العضو كتابة ما يشاء هنا

    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف BASMALA في الجمعة 17 يوليو - 0:52:24

    جزاك لله خير
    ويارب يكون فينا حد زي العبقري ده

    hamzawy
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 02/11/2008
    رقم العضوية : 117
    عدد المشاركات : 444
    العمر : 28
    نقاط : 3217
    إحترام القوانين :

    كلمة : لا اله الا انت سبحانك ربى انى كنت من الظالمين

    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف hamzawy في الجمعة 17 يوليو - 2:44:19

    موضوع رائع يا مصطفى
    ومجدى يعقوب شرف لمصر
    وانجازاته لا تنتهى ويستحق جايزة نوبل

    Mohamed Hosny
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 18/08/2008
    رقم العضوية : 19
    عدد المشاركات : 2970
    العمر : 26
    نقاط : 5798
    إحترام القوانين :

    كلمة : انا مش عايز اكتب اي حاجه هنا

    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف Mohamed Hosny في الجمعة 17 يوليو - 9:49:42

    الرجل دا من زمان يا جدعان وايده حلوة
    ربنا يكتر من الصنايعيه امثاله ويكفيهم شر المرض
    98



    "اللهم انت ربي لا اله الا انت خلقتني وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما
    استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت وابوء لك بنعمتك على وابوء لك بذنبي فاغفر
    لى فانه لا يغفر الذنوب الا انت "



    Ahmed Korany
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 10/09/2008
    رقم العضوية : 57
    عدد المشاركات : 348
    العمر : 27
    نقاط : 3435
    إحترام القوانين :

    كلمة : سبحان الله وبحمده.....سبحان الله العظيم

    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف Ahmed Korany في الجمعة 17 يوليو - 11:58:09

    مصر ولادة دايما فعلا

    شكرا علي الموضوع يا مصطفي

    Ahmodzo
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 25/08/2008
    رقم العضوية : 24
    عدد المشاركات : 153
    العمر : 25
    نقاط : 3223
    إحترام القوانين :

    كلمة : يستطيع العضو كتابة ما يشاء هنا

    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف Ahmodzo في الجمعة 17 يوليو - 14:52:06

    انا كنت سمعت فعلا عن الموضوع ده اثناء استضافته فى حلقة العاشرة مساء
    لكن معرفتش ايه النتيجة النهائية للعملية
    شكرا بجد يا مصطفى

    iten ahmed
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 21/05/2009
    رقم العضوية : 223
    عدد المشاركات : 157
    العمر : 25
    نقاط : 3295
    إحترام القوانين :

    كلمة : نعيب زماننا والعيب فينا ومالزماننا عيب سوانا
    وقد نهجو الزمان بغير ذنب ولو نطق الزمان لنا هجنا
    وليس الذئب يأكل لحم ذئبا ويأكل بعضنا بعضا عيانا

    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف iten ahmed في الجمعة 17 يوليو - 15:16:54

    الموضوع جميل جدا
    جزاك الله خيرا

    Amr fat7i
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 11/09/2008
    رقم العضوية : 60
    عدد المشاركات : 341
    العمر : 27
    نقاط : 3219
    إحترام القوانين :

    كلمة : رضيت بالله رباً و بالإسلام ديناً و بمحمد (صلى الله عليه وسلم ) نبياً ورسولاً

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف Amr fat7i في الجمعة 17 يوليو - 18:00:23

    تسلم إيدك يا درش
    good
    وعموماً هما دولا المصريين لما بيلاقوا الطريق الصحيح والاهتمام المناسب
    بيوصلوا للريادة

    ويارب يكون مننا زي د .مجدي كتير

    sherif007
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 22/03/2009
    رقم العضوية : 206
    عدد المشاركات : 329
    العمر : 26
    نقاط : 3254
    إحترام القوانين :

    كلمة : قـد يـرى الناس الجرح الـذي في رأسـك ولكـنهم لا يشعـرون بالألـم الـذي تعانـيه



    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف sherif007 في الجمعة 17 يوليو - 20:50:48

    Good System + Good Effort = Great Achievements

    Mohamed Hosny
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 18/08/2008
    رقم العضوية : 19
    عدد المشاركات : 2970
    العمر : 26
    نقاط : 5798
    إحترام القوانين :

    كلمة : انا مش عايز اكتب اي حاجه هنا

    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف Mohamed Hosny في السبت 18 يوليو - 7:59:29

    ايه يا شيري الي انت بتقوله دا
    19



    "اللهم انت ربي لا اله الا انت خلقتني وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما
    استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت وابوء لك بنعمتك على وابوء لك بذنبي فاغفر
    لى فانه لا يغفر الذنوب الا انت "



    sherif007
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 22/03/2009
    رقم العضوية : 206
    عدد المشاركات : 329
    العمر : 26
    نقاط : 3254
    إحترام القوانين :

    كلمة : قـد يـرى الناس الجرح الـذي في رأسـك ولكـنهم لا يشعـرون بالألـم الـذي تعانـيه



    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف sherif007 في السبت 18 يوليو - 11:10:04

    Mohamed Hosny كتب:
    ايه يا شيري الي انت بتقوله دا
    19

    دى حاجة لو عرفتوها تبقوا عمد

    Mohamed Hosny
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 18/08/2008
    رقم العضوية : 19
    عدد المشاركات : 2970
    العمر : 26
    نقاط : 5798
    إحترام القوانين :

    كلمة : انا مش عايز اكتب اي حاجه هنا

    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف Mohamed Hosny في السبت 18 يوليو - 12:03:21

    sherif007 كتب:Good System + Good Effort = Great Achievements
    يعني زي منا قلت
    لو الصنيعي الي عندك ايده حلوه ومعاه العده نضيفه وكويسه اكيد هيعمل شغل نضيف
    على راي المثل
    سلمني نضيف اسلمك نضيف




    "اللهم انت ربي لا اله الا انت خلقتني وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما
    استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت وابوء لك بنعمتك على وابوء لك بذنبي فاغفر
    لى فانه لا يغفر الذنوب الا انت "



    Dr.sandy
     
     

    انثى

    تاريخ التسجيل : 26/07/2008
    رقم العضوية : 8
    عدد المشاركات : 1046
    العمر : 26
    نقاط : 4491
    إحترام القوانين :

    كلمة : اللهم اني اسالك علما نافعا وقلباخاشعا

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف Dr.sandy في السبت 18 يوليو - 12:08:33

    يا سلام على انجازات ولادك يا مصر yahoooo
    ربنا يوفقه -د.مجدي-ويحقق انجازات اكتر
    ويوفقنا ونبقى زيه وأحسن كمان Graduation
    شكرا يا د.مصطفى على الموضوع

    mostafa_hawash
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 19/10/2008
    رقم العضوية : 105
    عدد المشاركات : 979
    العمر : 26
    نقاط : 3747
    إحترام القوانين :

    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف mostafa_hawash في السبت 18 يوليو - 13:52:18

    العفوا يا جماعة.....بس انا مش عارف انا عملت ايه تشكروني عليه
    كل اللي عملته كوبي وبست
    ونقلت الموضوع..
    lol!

    abdallah spring
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 29/08/2008
    رقم العضوية : 33
    عدد المشاركات : 333
    العمر : 26
    نقاط : 3114
    إحترام القوانين :

    كلمة : يستطيع العضو كتابة ما يشاء هنا

    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف abdallah spring في الأحد 19 يوليو - 19:46:55

    ما شاء الله
    قلبين؟؟؟!!
    اللي يعيش ياما يشوف ياولااااااااااااد
    يارافع راسنا يادكتور

    eslam ahmed
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 06/09/2008
    رقم العضوية : 48
    عدد المشاركات : 1585
    العمر : 26
    نقاط : 4270
    إحترام القوانين :

    كلمة : look around your soul

    المهنه :

    مزاجي :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف eslam ahmed في الأحد 19 يوليو - 20:07:16

    انتو عارفين إيه أكتر حاجة لفتت نظرى فى الموضوع ده

    إن اللى عمل تقرير عن الموضوع القنوات و الصحف العربية و ليست المصرية

    بمعنى أصح احنا هنا فى مصر معزولين عن العالم الخارجى و بالأخص علمائنا و أساتذتنا فى الخارج

    مش ممكن فعلا خبر زى ده أعرفه من موقع قناة العربية فى حين إن مفيش أى موقع أو قناة أو برنامج مصرى ذكره

    و الشئ الأكثر عجبا إن المحتوى اللى بيتعرض على شاشاتنا مالوش أى معنى أو هدف إلا ما ندر

    مش بالذمة حاجة تحزن ؟؟؟






    لا داعى للخوف من صوت الرصاص .. فالرصاصة التى تقتلك
    لن
    تسمع صوتها



    Mohamed Hosny
     
     

    ذكر

    تاريخ التسجيل : 18/08/2008
    رقم العضوية : 19
    عدد المشاركات : 2970
    العمر : 26
    نقاط : 5798
    إحترام القوانين :

    كلمة : انا مش عايز اكتب اي حاجه هنا

    المهنه :

    بلدي :



    خبر رد: مجدي يعقوب يدخل التاريخ للمرة الثانية

    مُساهمة من طرف Mohamed Hosny في الإثنين 20 يوليو - 1:44:15

    لا طبعا ماتحزنش
    احنا فاضيين يا بني !!!
    كل الدنيا كانت مشغوله بالنتيجة بس الحمد ربنا ستر
    18



    "اللهم انت ربي لا اله الا انت خلقتني وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما
    استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت وابوء لك بنعمتك على وابوء لك بذنبي فاغفر
    لى فانه لا يغفر الذنوب الا انت "



      الوقت/التاريخ الآن هو الثلاثاء 6 ديسمبر - 7:09:01